Image
Wilt u helpen?
Aanbod
Hulp nodig?
Vraag

    Technika 10 Den Bosch stopt - gereedschap naar Zuiderbos

    Technika 10 Den Bosch stopt - gereedschap naar Zuiderbos

    21 aug 2017
    Den Bosch is een club armer. Na 22 jaar is Technika 10 Den Bosch gestopt met haar techniek club voor meiden tussen de 9 en 14 jaar. Het gereedschap en werkbeschrijvingen krijgen een tweede leven bij Zuiderbos, voorheen de Zwengel in Vught.
     
    De Bossche club, begeleid door vrouwen, is ontstaan als lokale afdeling van de landelijke stichting Technika10. De doelstelling van Technika10 is activiteiten aanbieden die het plezier van meisjes in technisch gepuzzel laat ontdekken en vergroten. Recent onderzoek laat zien dat meisjes nog steeds minder vaak voor techniek kiezen dan jongens, mede door gebrek aan aanmoediging en aan vrouwelijke rolmodellen (zie rapport European Pact for Gender Equality 2011 – 2020, of onderzoek van Schoon & Eccles uit 2014).
     
    Liesbeth Reijnen, 12 jaar begeleidster: “Ik heb genoten van het zien groeien van alle meiden in hun zelfvertrouwen, ongeacht hun achtergrond of schoolniveau. Dit wordt breed herkend. Een Bossche voorbijganger reageerde eens: ‘Mijn dochter heeft op Technika 10 gezeten. Ze doet er niets meer mee hoor, maar als er geklust moet worden in huis doet zij dat. Dat kan ze beter dan ik.’”
     
    Verandering
    Sinds de oprichting is er veel veranderd. In 2009 stopte de landelijke stichting, waardoor de toestroom van nieuwe werkbeschrijvingen en workshops voor begeleidsters wegviel. Tijdens de crisis bezuinigde de gemeente ’s-Hertogenbosch stevig op het buurt- en jeugdwerk. Voor Technika 10 betekende dit dat steun in de vorm van het beschikbaar stellen van een schoollokaal wegviel. De huur van de ruimte moest voortaan betaald worden. De vrijwilligsters kregen hierdoor de taak om sponsors te werven erbij. Het zijn dit soort bijkomende taken en extra verantwoordelijkheden, in combinatie met een gebrek aan nieuwe vrijwilligsters, die de reden zijn van de leiding van Technika 10 om te stoppen.
     
    Overdracht
    Desondanks stoppen de begeleidsters met pijn in het hart. Nicole Schoumans, 16 jaar begeleidster; “Ik ben onwijs trots op al die leuke, creatieve en zelfstandige meiden die we hebben mogen ontmoeten.” Gelukkig kon het gereedschap en de andere spullen van Technika 10 overgedragen worden aan De Zwengel, een school voor speciaal onderwijs.
     
    Martien Bergman van Zuiderbos: “Wij vinden het jammer dat Technika 10 in Den Bosch stopt, maar zijn erg blij met hun spullen, gereedschap en documentatie. Onze leerlingen kunnen hier goed mee werken en zich uitleven.”  Binnenkort beslissen de dames van Technika 10 Den Bosch, nadat de laatste rekeningen betaald zijn, naar welk jeugddoel het batig saldo via Mooi zo Goed zo zal gaan.
     
    Mare (deelneemster Technika 10): “Ik vond het leuk bij T10 en jammer genoeg is het nu afgelopen!”
     
    Achtergrond informatie, citaten en referenties
     
    Network gender and stem [all girl school, altruistic goals civil engineers]
    http://www.genderandstem.com/research/whats-new-in-research/colvin-et-al-2013.html
     
    Open Universiteit Nederland
    Meisjes en ict in het onderwijs
     
    Advisory Committee on Equal Opportunities for Women and Men
    Opinion on Gender Equality in the EU in the 21st century: remaining challenges and priorities
     
    Advisory Committee on Equal Opportunities for Women and Men
    Opinion on how to overcome occupational segregation
     
    “While the number of women in the labour-market has increased over the past 20 years, women’s access to certain occupational sectors is limited, remaining overrepresented in others. The entrenched gender segregated labour-market remains a reality for both women and men in Europe today.“
     
    “Gender segregation is a consequence of gender patterns of socialisation, roles and expectations of what traditionally is seen as ‘women’s work’ or ‘men’s work’. These attitudes can be reinforced, both consciously and unconsciously, by parents, family, peers, teachers, text- books, children's books, the media, the working culture, employers, etc. Therefore, the path towards gender segregated occupations starts early in life, even before educational choices are being made and continues later, steering women and men into subject choices at school, college and university that subsequently impact on their future career options.”

    The Netherlands lag behind other countries in terms of the percentage of girls opting for S&T (Eurostat, 2009; OECD, 2006). The main reasons (e.g., Bøe et al., 2011; Ceci & Williams, 2010; Eccles, 2007; Eccles et al., 1999; Watt, 2006; Schoon & Eccles, 2014) for the under-representation of girls and women in S&T are: 1) Girls have no or only a few role models – that is, women who are educated and work in S&T; 2) Girls, even at a very young age, show less confidence in their ability in S&T; and 3) Girls are less encouraged and motivated by their teachers and parents to make non-traditional education choices for a career in S&T (e.g., Schoon & Eccles, 2014)

    S&T = science and technology

     

    Wij hebben uw hulp nodig!

    Mooi zo Goed zo zoekt medewerking voor:

    Mooi zo Goed zo - Laptop Challenge

    Wijkraad Centrum/Hondsberg - speelgelegenheid Geenbergenstraat

    Eerste Bossche Scootmobielclub - Canta invalidenvoertuig

    Zorgboerderij De Locatie - herbouw afgebrande kantine

    WZC Antoniegaarde - schoonmaken bestrating binnentuin

    Gemeenschapshuis d'n As - sportmaterialen

    Dierenpark Maliskamp - nieuwbouw hoofdgebouw dierenpark

    Humanitas Computerhuis - 2de hands beeldschermen / computers / laptops

    Bijzonder Gewoon - stage/werkplaatsen 'Bijna Banen'

    Heempark 's-Hertogenbosch Zuid - onderhoud heempark

    Eendenkooi Maaspoort – Renovatie en natuurwerkzaamheden

    Stadswandeling De Verscholen Stad - Binnenstad zien zoals u het nog niet kent