21 oktober 2020Jan Schouten, een man vol verrassingen

Schouten en Nelissen, een van de grootste en meest gerenommeerde opleidingsbureaus voor management en persoonlijke ontwikkeling bestaat 40 jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum verscheen vorige week de biografie over de grondlegger van en drijvende kracht achter het bedrijf: Jan Schouten. Jan Schouten is veel meer dan een van de naamgevers van Schouten & Nelissen: hij heeft niet alleen assertiviteit naar Nederland gehaald maar ook de kijk op psychologie fundamenteel veranderd. Hij stond aan de basis van gedragstrainingen en wil daarmee autonomie en persoonlijke ontwikkeling van werkende mensen bevorderen.

Ondernemer in psychologie
Jan Schouten is ondernemer in psychologie. Opschudden is zijn handelsmerk. In 1974 promoveert hij op een proefschrift met de titel Vrijheid in werken. Autonomie, bedrijfsdemocratie en assertiviteit, daar gaat het om. ‘Welzijn op de werkplek is even belangrijk als productie’, schrijft Schouten. Het klinkt in de opstandige jaren zeventig niet eens zo heel rebels. Maar wat wel revolutionair is, is dat dit proefschrift de opmaat wordt naar een carrière die even succesvol als non-conformistisch is.

Doorbraak
Bij het grote publiek breekt Jan Schouten door in 1979 als hij voor de AVRO TV-lessen over assertiviteit verzorgt. Vriend en vijand vinden daar wat van. Volkskrantjournalist Jan Blokker noemt Jan een ‘zielenknijper die fröbelt aan menselijk gedrag’. En wetenschappers roepen: ‘Jan Schouten is een geldwolf die de psychotherapie vercommercialiseert.’

Nee leren zeggen
Maar Schouten zet door. Een van zijn leefregels luidt: Mag het niet, dan doen we het juist!’ Jan richt samen met Boris Nelissen Schouten & Nelissen op, een bedrijf dat mensen traint in ‘nee zeggen’. 40 jaar later is het een van de grootste trainingsbureaus voor persoonlijke effectiviteit, management & leidinggeven, vitaliteit & stress van Nederland.

Verrassingen
In 1995 verrast Schouten de voetbalwereld door voorzitter te worden van het zieltogende FC Den Bosch. De ‘doctor in de psychologie’ beweegt zich met even groot gemak tussen supporters van de harde kern, KNVB-bobo’s en ‘nagemaakte mensen in net pak’. Hij helpt de club op weg naar de eredivisie.

In 1996 treedt hij toe tot het Comité van Aanbeveling van het experimentele project Mooi zo Goed zo, een sponsor- en fondsenwervingsinitiatief voor het gemeenschapsleven in 's-Hertogenbosch.

In 1998 verrast Jan Schouten opnieuw. Samen met toenmalig burgemeester Ton Rombouts tilt hij een in Nederland nieuw fenomeen van de grond: het Sociaal Aandeel Mooi zo Goed zo. Bedrijven en instellingen nemen een ‘sociaal aandeel’ in het succesvolle sponsor- en fondsenweringsinitiatief en bekostigen daarmee de overheadkosten van het project zelf waardoor het kosteloos kan werken voor het gemeenschapsleven in ’s-Hertogenbosch. Het duurde tien jaar voordat anderen in Nederland dit idee durfden te kopiëren. 

Soft skills
75 jaar is Schouten als hij in 2015 New Heroes opricht, een online trainingsplatform. Schouten schudt zo opnieuw de gevestigde orde op, in dit geval die van de trainers en opleiders. Zet hij daarmee niet de toekomst van ‘zijn’ Schouten & Nelissen op het spel? Of is New Heroes de vervolmaking van zijn ideaal: soft skills beschikbaar maken voor iedereen, waar ter wereld ook?

Biografie
Een indrukwekkend boek, geschreven door Frans van Gaal, over een indrukwekkende persoonlijkheid die de manier waarop wij in organisaties met elkaar omgaan blijvend veranderd heeft.

Sociaal aandeelhouders

Help Mooi zo Goed zo!

Wilt u helpen of heeft u hulp nodig? Neem contact met ons op!

Bel 088-0237500 info@mzgz.nl